Przed nami czwarta i ostatnia część tego cyklu. W dzisiejszym odcinku wczytamy grafikę przygotowaną w programie graficznym. Zrobimy animowane sprajty, a dla wytrwałych na końcu filmu, zdradzamy „tajemnicę”, co dalej z naszym projektem.
Kończymy (na ten moment) przygodę z C, a dokładniej z odmianą dla C64, czyli KickC. Kończymy albo i nie. Zachęcam do obejrzenia filmu do końca, gdzie pojawia się kilka spoiler’ów i zapowiadam dalsze plany co do projektu.
Tutaj pliki źródłowe do pobrania z dotychczasowym projektem KickC_Game:
Od strony technicznej, dzisiejszy odcinek to trochę rysowania, trochę kodowania. Najpierw rysuję w Charpad i Spritepad (linki do narzędzi poniżej), dwóch wspaniałych edytorach graficznych grafikę do gry, a potem pokazuję jak ją zaimportować do kodu w KickC. W paru miejscach mam z tym kłopoty, ale hej… uczymy się prawda? 😉 Ten odcinek to także moment podsumowań. Opowiadam o tym pod koniec filmu, ale najważniejsze z nich to:
- fajna integracja Kick C z Kick Assemblerem
- możliwość mieszania C i Asm
- kompilator Kick C jest dość wolny, jednak cały czas jest w trakcie rozwoju. Czekamy na nowe wersje.
Linki do programów poniżej. Możecie pobrać w pełni funkcjonalne wersje darmowe i spróbować zrobić to co ja na filmie. Zapraszam
Aha…. w przyszłym tygodniu na portalu mamy dla was niezłego newsa związanego z tym projektem! Wpadajcie.
Carrion
Linki
- Charpad: https://csdb.dk/release/?id=187756
- Spritepad: https://csdb.dk/release/?id=132081
- Pliki źródłowe z grą do pobrania: KickC_Game
Dzięki Carrion! Dobra robota! Faktycznie, zaawansowaną logikę lepiej jest pisać w C niż w asm. Do tego mieszanie z asm może dać porządne przyspieszenie.
Nie sprawdzałem ale ponoć Rez używa w swojej bibliotece szybkiego mnożenia z tych źródeł:
https://codebase64.org/doku.php?id=base:seriously_fast_multiplication
Jeżeli tak to mnożenie w KickC byłoby bardzo szybkie, najszybsze jakie jest chyba możliwe na C64.
Pozdrawiam,
DKT
PS. Nowa gra od Carrion’a, fiu fiu. BTW bardzo ładna kolorystyka i design (podglądnięte w zajawce) 🙂
PolubieniePolubienie
Myślę, że pomysł z prezentacją przydatnych narzędzi typu CharPad można by ciągnąć dalej, jako osobne krótkie filmiki.
PolubieniePolubienie
Jak większość fanów C64, jako dzieciak marzyłem żeby zrobić własną gierkę, ale niestety byłem i nadal jestem totalnym amatorem jeżeli chodzi o programowanie. W dzieciństwie zdarzyło mi się jedynie przeklepywać i modyfikować listingi z czasopism.
Carrion, stworzona przez Ciebie seria filmików pozwoliła mi po latach częściowo spełnić marzenie :D. Z podekscytowaniem przebrnąłem dwukrotnie przez wszystkie odcinki tej mini serii. Przy pierwszym odtwarzaniu starałem się robić wszystko równolegle u siebie, a w drugim przebiegu starałem się jak najwięcej zrozumieć i wynotować z tego co tam się wydarzyło.
Przygotowany przez Ciebie materiał to kawał świetnej roboty – dla mnie najważniejsze jest to, że jest bardzo przystępny i motywujący do działania. Bawiłem się świetnie, bo nie ma nic lepszego, jak stworzyć coś z niczego. Wprowadzając trochę kosmetycznych zmian w stosunku do Twojego projektu miałem okazję poczuć się jak jakiś koder 😉 Udało mi się też dopracować wykrywanie kolizji, ale utknąłem w momencie gdy chciałem do gry wprowadzić kolejnego sprite’a – nie mogę tego ogarnąć, spędziłem już nad tym dwa wieczory i sam chyba nie dam rady.
Carrion ogromne dzięki za wysiłek, który włożyłeś ten projekt. Mam nadzieję, że jednak dalsza część serii powstanie :).
P.S. Z niecierpliwością czekam na RJA 🙂
PolubieniePolubienie
Maciek
Wielkie dzięki za bardzo miłe, budujące słowa. Dobrze wiedzieć że komuś się to podoba a co najważniejsze przydaje. Robimy to po to aby wszyscy się dobrze bawili przy Commodorkach tak jak lubią.
Co do spraja to trudno mi coś tu napisać nie wiedząc z czym walczysz, ale jak zapytasz na forum c64scene.pl ro na pewno albo ja albo inny posiągniemy temat.
Może niebawem coś w temacie RJA się ruszy 😉
Pozdrawiam
Carrion
PolubieniePolubienie