Styczeń miesiącem polskich gier. Na początek Sancik!

Nowy rok zaczynamy z nowym tematem przewodnim. W styczniu piszemy o polskich grach na Commodore – nie tylko C64.

Nie wiem jak wy ale ja lubię tematy przewodnie. Tym razem temat w zasadzie podpowiedział się sam. Na forum c64scene.pl i w komentarzach do naszych filmów na Youtube objawili nam się dwaj koledzy. Historię i dzieło (cały czas w trakcie developmentu) jednego z kolegów i jego pracę dzisiaj prezentujemy. W kolejnych odcinkach inne polskie produkcje.

Dzisiaj jednak chodzi o kolegę _pepis, który w tym wątku na forum poinformował nas w grudniu, że pracuje nad nową grą na Commodore 64. Wiadomość o tyle super ciekawa, że to nowa osoba na forum, co zawsze cieszy, a kolega jak twierdzi za młodu był atarowcem. Przesiadł się na C64 bo jak twierdzi jest… łatwiej. I to cieszy podwójnie 😉

Napisał tak:

Nie udzielalem się tutaj nigdy, raczej jestem atarowcem. 
Na stare lata jednak bardziej mi się zaczął podobać C64 ze swoimi burymi kolorami i łatwiejszym programowaniem.
W ramach treningu i poznawania architektury C64, zabrałem się za napisanie prostej, własnej gierki. No i ten SID…
Gra inspirowana jest moim ulubionym Bomb Jackiem. Jest to wersja robocza, w której wiele rzeczy nie działa. Wszystko w jednym pliku, obecnie mam miejsca na 12 plansz i 1 dodatkowy zestaw znaków, wiec będzie w miarę zróżnicowane graficznie na kolejnych etapach.
Piszę to oczywiście w assemblerze. Jako IDE używam C64 Studio i wszystkim polecam.
W mojej domowej wersji jest muzyczka z bazy z SIDAmi, nie wiem na razie na jakich warunkach mogę jej użyć, ale ten element jest też do zmiany.

[…]

_pepis pokazał od razu screenshoty z gry i udostępnił pierwszą wersję preview. Przyznam że wzmianka o Bomb JAcku mnie mocno zaintrygowała. W końcu nasz Robot Jet Action też bazuje na tym pomyśle. Gra od pierwszej wersji wygląda świetnie i jest w zasadzie grywalna. Udało mi się poprosić _pepisa o kilka słów o sobie i o całej tej historii z Sancikiem na potrzeby tego artykułu.

Poniżej oddaję już głos _pepisowi:

Mam kilka klasycznych komputerów. Nie tylko 8bitowcow. Uważam jednak że Amiga czy ST znacznie gorzej zniosły próbę czasu niż Atari i C64. Pisanie takiego kodu traktuje jako odskocznię od prozy dnia codziennego, szczególnie teraz w czasach covida, ktory wywarł wpływ na moją branżę.
Pierwszego mialem Timex-a. Potem Atari 65XE i wreszcie C64. 

Piszę w C64 Studio. Do grafiki używam Charpada o Spritepada (red.: Ja do RJA też 🙂 ). Do obrazka tytulowego użyłem Timanthesa (red.: ja też:) ) ale miałem ściągę. Obrazek ołówkiem na kartce narysowała moja dziewczyna 🙂 dobrze o tym wspomnieć.

Mam C64 i podłączam go do kineskopowego TV. Ale mam tylko magnetofon i gry wczytuje z użyciem samochodowego adaptera do kaset magnetofonowych… Na jakimś forum z 10 lat temu opisałem te metoda ale nie potrafię teraz tego znaleźć.
Kupiłem tez The C64 (maxi) i barrzo mi sie podoba.

C64 jest obecnie dla mnie nr 1 – za SIDa i za klimat, ktory stwarza ta paleta barw. Za sprajty, których brakuje na Atari, za 256 znaków, za kolorowy hires. Z mojego, amatorskiego punktu widzenia, mam lepsza zabawę przy programowaniu C64 niż Atari. Daleko mi do poziomu koderów, którzy piszą Project M czy Yoompa na Atari i korzystają z szybszego procesora czy zalet Display Listy.

Jeżeli uważasz, ze warto taki wpis robić to super. Ja jednak nie widzę w tym nic wyjątkowego, rzemieślnicza praca. Obawiam się, że zaraz mi braknie pamięci na dodanie nowych pomysłów.
Dodałem w grze wreszcie śnieg, który wyglada dobrze ale zajął masę czasu procesora i pamięci, wiec być może wrócę do uproszczonej wersji.
Śnieg to bloki 2×2 znaki, 8 klatek animacji. Robie to w Charpad. Wygląda OK ale nie ma tego efektu z gry Creatures 2. Utknąłem trochę na tym. Efekt nie jest jeszcze taki jakbym chciał. Popracuje troche nad grafika liczona w czasie rzeczywistym. Śnieg na pewno będzie zmieniany. Mam ambicje aby wyglądał właśnie jak ten z Creatures 2, ale najpierw wprowadzę przechodzenie plansz i pare nowych efektów.

Pracuje nad gra i mam nadzieję ją niebawem ukończyć. Z drugiej strony faktycznie wstrzeliłem się z tym na święta! Dzięki za życzliwość i zainteresowanie. Wszystkiego dobrego na Święta i Nowy Rok.

_pepis

Wielkie dzięki za tekst i za podzielenie się z nami swoją pracą. I Tak! Uważam, że warto o tym pisać. Po pierwsze (powtórzę się) po to powstał portal i po to jest forum. Po drugie każdy przejaw aktywności i kreatywności na C64 warto opisywać. To w końcu nasze hobby i fajnie się tym dzielić. A nuż kogoś zainspiruje fakt że można zacząć kodować na C64 i od zera stworzyć grę. Trzymamy wszyscy kciuki za dokończenie gry no i kto wie może za kolejną grę też. Powodzenia!

Na koniec plik z najnowszą wersją preview gry do pobrania, oraz krótki film prezentujący grę w obecnej wersji. Oczywiście zapraszamy też na forum gdzie _pepis nie próżnuje i już opisuje następne elementy jakie dodaje do rozgrywki.

Carrion



Kategorie:Artykuły, Gry

Tagi: , , , , , , , , , , ,

5 replies

  1. Preview już wygląda całkiem nieźle. Trzymam kciuki.

    Polubienie

  2. Na szybko przetestowałem i widzę duży potencjał. Od strony graficznej gra prezentuje się fantastycznie. Jest klimacik. Coś czuję, że w grudniu 2021 r. gra może okazać się hitem na większą skalę 🙂

    Polubienie

  3. Widzę, że już są zapowiedzi na styczeń a gdzie są materiały zapowiadane na grudzień? Carrion czekam na filmiki, może być jeden ale za to długi 🙂 z rzeczami, które miały być pokazane w grudniu.

    Polubienie

  4. Dołączam się do pytania 😉

    Polubienie

  5. … muszą poczekać. inne rzeczy wskoczyły jak widzicie z wyższym priorytetem i nie mówię tylko o tych nowych artykułach.

    Polubienie