Katon – Powrót na Scenę C64

Katon z grupy Lepsi De. Jeden z najlepszych grafików na C64 w drugiej połowie lat 90-tych. Wraca do grafiki na Commodore 64, a my mamy w tym mały udział.

Od redakcji: Zaczęło się od kilku pytań na naszym forum c64scene.pl. Katon zapytał o pomoc w ogarnięciu tematów kopiowania z i na dyskietki za pomocą urządzenia 1541 Ultimate. Zareagowałem krótkim filmem w tym temacie i od tego się zaczęło. W kilku rozmowach z Katonem usłyszałem tyle fajnych historii i smaczków, że stwierdziłem, że poproszę, a w zasadzie nie odpuszczę. Tekst o tym jak powraca do zabawy z C64 musiał znaleźć się na portalu. Oto opowieść Katona.

Historia zaczęła się w roku 2018/2019. Zostałem po coś wysłany przez moją kochaną żonę do piwnicy. Prawdopodobnie były to nasze zaprawy, które robimy co roku. Jako, że mam porobione regały z starego segmentu, zauważyłem popakowane kartony no i przyniesienie zapraw się przedłużyło. Otwieram kartony i co widzę? C64, stacja dysków 1541 II, magnetofony, mnóstwo kaset i kilkaset dyskietek w boxach. Zamurowało mnie. Przeleciały mi przez myśli lata 90. i później, aż do 2004 roku. Konsternacja – serce szybciej zabiło. Powiedziałbym, tęsknota za tamtym czasem. Oczywiście, przez te wszystkie lata nieaktywności wiele człowiek zrobił. Praca, kupno mieszkania, ślub, założenie rodziny – eh długo by pisać.

No ale wracając do tematu… Zamiast kilku zapraw przyniosłem do domu kilka kartonów sprzętu i tu się zrobił mały kwas.
Pierwsze pytanie:
– Co to jest?

Jako, że moja żona, a w latach ubiegłych narzeczona, była ze mną na którymś NORTH PARTY w BARTOSZYCACH, po prostu potulnie przypomniałem, że jest to sprzęt, na którym kiedyś pracowałem tzn. malowałem grafiki. Jakoś wstępnie doszliśmy do porozumienia i pierwsze co uczyniłem, to podłączyłem sprzęt. Stacja terkotała jakbym bawił się grzechotką i raz na jakiś czas coś odczytała, ale to nie było to.

Pierwsza myśl? Wpisuję do doktora Google z czym mam problem i tam wyskoczył mi artykuł w FILETY ONLINE, jak wyczyścić głowicę, nasmarować szyny po których przesuwa się głowica i jak, przede wszystkim, ustawić głowicę, żeby startowała z właściwej ścieżki. Potem dalej w temacie, tym razem C64SCENE.PL. Tam uzyskałem kolejne porady. Co i jak czynić w problemach, które mnie nurtowały (duże dzięki dla wszystkich, choć niektóre pytania z mojej strony były nieudolne, ale nikt mnie za to nie pogonił).

No i wszystko się udało! W stację weszło drugie życie. Zaczęła pracować jeszcze lepiej jak kiedyś. Cichutko i bezszelestnie. Proces czyszczenia zafundowałem również mojemu C64. Było mu to potrzebne, bo kurz wchodzi nawet w bardzo dobrze zabezpieczone miejsca.
Kolejny krok – weryfikacja moich dyskietek z tamtych lat. Najpierw demka, potem gry, grafika i kochana SID-owa muzyka. Mój stan był nie do opisania – euforia jakaś!
W jednym z kartonów znalazłem skoroszyty z papierem milimetrowym – to co pixelowałem w pięknych czasach i to co zacząłem, a czego nie skończyłem.

Mówię sobie – gdzieś muszą być zapisane pliki na dyskietkach. Ale gdzie? Jest ich z 500 sztuk – może więcej. No i zaczynam zabawę – dyskietka po dyskietce poszukuję moich grafik i tego co zacząłem a nie skończyłem. Jako że jestem tradycjonalistą, w boxie na dyskietki, w którejś przegródce na karteczce znajduję opis – dyskietki z moimi pracami są opisane w DIR MASTERZE. Bingo! Przypomniało mi się. Dyskietki w kartonikach POLAROID! Odnajduję wszystko pięknie posegregowane, opisane z podołączanymi edytorami. (od redakcji: WOW!) A żeby było jeszcze lepiej, odpalam OCTANOTERA a w nim opis w formie cyfrowej.

Tak jak bym wiedział w 2004 roku, że to wszystko odpakuję i wrócę do mojej pasji. Pewnie dlatego to wszystko sobie tak opisałem

Pierwsze co szukam to grafika, która pierwotnie miała być zrobiona na FOREVER party w Trencinie, ale nie zdążyłem i został wystawiony HANGMAN w SHI BIG EDYTORZE.

Hangman by Katon. Screenshot pochodzi z serwisu CSDB.dk

Dużo rzeczy zapomniałem. Problem stanowiły kwestie typu wczytanie grafiki i jej obejrzenie, a co dopiero zabawa z pixelami. Mówi się, że pewnych rzeczy się nie zapomina i coś w tym jest. Udało się wczytać pica do FLI i wystartować z malowaniem.

No ale malowanie malowaniem. Trzeba będzie to zakodować i gdzieś pokazać. Wracam na C64SCENE.PL i próbuję odnowić jakieś kontakty. Zgłasza się SEBALOZ i jak to fajnie ujął: Lejbel LEPSI jest do mojej dyspozycji. W telegraficznym skrócie – setki mejli między mną i Sebalozem pomogły mi w wielu rzeczach.

  • Ogrom nowości na scenie C64!
  • Produkcje, nowe toole (czyli narzędzia. przypis redakcji) – ogólny szok!
  • Docieram do CSDB! Kolejny szok – jakiś cud!
  • Kupuję XU 1541 z firmy RETRONICS
  • … i uzyskuję informację jak transferować pliki przez interfejs CBM XFER z obrazów D64 z CSDb na dyskietkę – normalny raj.

No i oczywiście Sebaloz zaskakuje mnie kolejną wiadomością, że jest takie coś jak ULTIMATE 2 i nie trzeba tyle kabelków, żeby odczytywać obrazy dysków. Czytam na ten temat i po prostu wymiękam jeszcze bardziej. Boże – to jest jakiś fenomen. Wpadam w zadumę, że jest to urządzenie, które ułatwi mi pracę na C64, bo przecież zapis grafik, odczyt i wszystko co z tym związane, będzie się odbywało bez żonglowania dyskietkami. Lecimy dalej. Nawiązuję kontakt z Gideonem i wręcz chcę zapłacić i mieć od razu tego Carta – składam zamówienie i bodaj po 2-3 tygodniach przychodzi U2+. Cieszę się jak dziecko.

Podłączam, zgrywam moje dyskietki z pracami jako obrazy dysków D64. Oczywiście coś po drodze psuję i męczę Sebaloza. Kompan po nocach dzielnie udziela wszystkich porad i robota leci dalej. Jak to Commodorowiec, chcę mieć wszystko co wyszło przez lata mojej nieaktywności. Tu znowu Sebaloz daje instrukcje – zainstaluj ASSEMBLY64 i wszystko naraz będzie można zassać na pendrive. Tak się też stało, dalej do mnie nie dochodzi to wszystko i czacha pracuje non stop – co dalej?

Jest końcówka 2019 roku. Pytam Sebaloza czy zrobimy DESTINATION 2? Jak to Seba odpowiedział – No pewnie. (red. WOW!) Dużo czasu zajęła mi jedna grafika, którą obecnie Seba koduje. Są to dwa ekrany w FLI DESIGNER 1.1 pixelowane na C64. Doszło do tego, że maluję dwie grafy równocześnie. Jak zmęczy mnie jeden edytor jedno pixelowy, to przechodzę na multi lub FLI i dorysowuje coś w dwupixelówce.

Na koniec tego tekstu powiem tak:

Pracuję nad DESTINATION 2 – moją kolekcją graficzną, na którą będą się składały najlepsze prace z lat mojej największej produktywności i 3, 4 prace, które miałem pozaczynane w kilku procentach. Gotowe outliny z delikatnym wypełnieniem, które morduję po nocach gdy praca i obowiązki rodzinne mi pozwalają.

Chciałbym tu przy okazji pozdrowić wszystkich, którzy mnie znali i znają jak również podziękować Sebalozowi za wszystko. Długo by pisać. Podziękowanie również dla Ciebie Carrion za szybką reakcję, jeżeli chodzi o U2+ i również pozdrawiam firmę RETRONICS za wsparcie z Xu 1541.

Pozdrawiam Katon/Lepsi Developments

Katon! To my dziękujemy za tekst. Powtórzę się i napiszę to po raz kolejny. Ten portal powstał dla takich właśnie tekstów, wspominek, dla wspólnego hobby i zabawy w commodorowanie. W tekście umieściłem linki do narzędzi i stron o których pisał Katon. Na koniec nie pozostaje nic innego, jak pokazać galerię Katona. Galeria pochodzi z zaprzyjaźnionej z nami strony Tom’s Editor. Więcej informacji o Katonie i jego dorobku znajdziecie na CSDB.



Categories: Artykuły, Demoscene, Grafika

Tags: , , , , , , , , ,

8 replies

  1. Najczęstsze pierwsze wrażenie to szok i niedowierzanie, że ‘to jeszcze żyje’. Ciekawe jak wielu zahibernowanych ludzi czeka jeszcze na ten jeden impuls…

  2. Wspaniałe grafiki! Monster, Fly Horse, twarz w Cosmic Future i Storm… No i hiresowe rzeczy. Przepiękne!

    • mono co prawda to prawda. to były dobre lata dla interlace’u i “polskiego hiresu” na c64
      przy okazji cieszy fakt, że koledzy z innych platform do nas zawitają. 🙂

  3. Czy mógłbym się dowiedzieć jakich konkretnych narzędzi Katon używa (na c64 – natywnie i na PC/Mac)?

    • Do kolegi Plum. Na C64 maluję w:

      FLI Designer 1.1

      Draz Paint (multicolor)

      DrazLace (multicolor interlace)

      Pixel Perfect ( IFLI)

      Funpaint II (IFLI)

      Interpaint (Hires)

      Super Hires interlace Big Editor/Vermes

      Super Hires V2.3 / 3 Lux

      Na PC głównie do outlainów:

      PROJECT ONE

      PIXCEAN

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: