Newsy scenowe – Listopad 2020

Mamy już grudzień i zbliża się okres prezentów, ale to listopad obfitował w wiele ciekawych i ważnych wydarzeń na demoscenie C64. Skutkowało to całą masą nowych produkcji. Poniżej zebraliśmy najważniejsze wg nas rzeczy do odnotowania.

ECM Mode Demoeffect Competition

Pierwszym wydarzenie, które warto wspomnieć i które miało miejsce w listopadzie to ECM Mode Demoeffect Compo. O co chodzi? ECM to taki tryb graficzny oparty znaki, który daje ciekawe możliwości tworzenia grafiki w wysokiej rozdzielczości (Hi-Res) – czyli w 320×200 pixeli. Tryb umożliwia wykorzystanie 64 znaków ale w różnych konfiguracjach kolorów (co mi mówi, że muszę zrobić film omawiający ten tryb), ale efekty są niezłe. Zerknijcie na naszego Robot Jet Action bo będzie to jedna z niewielu gier stousjących właśnie ten tryb.

Ale, ale … my tu o konkursie… Otóż w tym konkursie ogłoszonym na portalu CSDB chodziło o zrobienie efektu do dema z wykorzystaniem trybu ECM. Zasady dość luźne, byle by tylko zastosować ECM. W filmie poniżej zebrałem kilka najciekawszych produkcji (kilka pierwszych miejsc z top 10). Warto wspomnieć, że tutaj jak i w pozostałych wydarzeniach scenowych odnotowaliśmy bardzo dobre polskie produkcje. Tutaj konkretnie Arise dało radę i wylądowało na bardzo wysokim 6 miejscu na 33 zgłoszone produkcje. Brawo Wacek! Brawo Arise!

https://csdb.dk/event/?id=2998

2020 Short Music and SFX Loop Competition

Kiedyś pisało się proste, krótkie i wpadające w ucho melodie. Potem utwory na SIDa urosły do rozmiarów prawdziwych arcydzieł. W tym konkursie jednak pomysłodawcy poprosili kompozytorów o powrót do prostych zapętlonych melodii, albo efektów dźwiękowych i aby w takiej zamkniętej formie stworzyli coś wyjątkowego. Efekt? W filmie poniżej zebrałem kilka takich loop-ów każdy nie dłuższy niż 10-15 sekund. W kółko to samo, ale jakże komodorowsko! Nasi jak zwykle nie zawiedli. Jammer, MCH, Psycho8580, Wacek, Chuinho, Shogoon ba, Isildur (grafik?) Ile prac pojawi się w tak “ograniczonym konkursie”? 64 – Piękna liczba! Tyle prac zgłoszono a wygrał nasz rodak – Psycho8580 z Elysium. Gratulacje Marcin! Ten kawałek m.in jest w naszej składance na YT.

https://csdb.dk/event/?id=3001

Hmmm swoją drogą, wiecie że 64 to szesnastkowo $40… 40 lat to tyle mniej więcej ile teraz mamy, co nie? Przypadek…?

SYNTAX Party 2020

W dniach 28-29 listopada w Australii odbyło się ważne dla demosceny C64 party Syntax. I niech was nie zmyli lokalizacja na antypodach, bo scena tam jest silna! A do ważności tego wydarzenia dokłada się cała scena C64 i mocno partycypuje w konkursach. Zwłaszcza teraz w czasach odizolowania kiedy to nie spotykamy się na imprezach. Na Syntaxie zawsze pojawiają się ważne grupy i ważne produkcje. W ramach Syntax zawsze wychodzi Vandalism News czyli magazyn dyskowy, którego naczelnym jest niejaki Jazzcat/Onslaught. Magazyn jest od jakiegoś czasu w randze kultowego zawsze zawiera ciekawostki, plotki, podsumowania roku, wywiady z nowymi i powracającymi gwiazdami, itp, itd. Najważniejsze wydawnictwo na scenie C64, które tym razem po raz pierwszy zostało wydane w wersji na rozszerzenie pamięci REU. Jest w nim tyle tekstu więc żeby nie żonglować ośmioma 8! dyskietkami redakcja podjęła decyzję o wersji na rozszerzenie pamięci. Dobrze to działa na Ultimate.

Produkcji z party jest cała masa (link do CSDB poniżej). Poniżej też zebrałem kilka bardzo ważnych moim zdaniem wydarzeń z tego party:

  • Świetna grafika The Sarge’a która wygrała łączone graficzne compo – to ten kot
  • Zajebiste logo w PETSCII autorstwa naszego rodaka Wacka z Arise – niesamowite, że to PETSCII, a artystycznie wygląda jak rasowe grafitti! Ciekawe co na to powiedział by Steel z GP, który na europejskiej scenie graffiti jest jednym z top mistrzów!
  • Katon, o którym pisaliśmy a który powrócił do scenowania, przekonał Sebaloza i wydali razem, jako Lepsi świetne graficzne demo z grafiką w trybie FLI na dwa ekrany. To nie jest proste kodowanie, a i graficznie wygląda MEGA! Gratulacje! prosimy o więcej!
  • Nie tworzący od lat 90-tych grafik RedStar pojawił się z nową pracą. To ten obrazek 2 osób w maskach. jeden z moich ulubionych grafików z “tamtych” czasów
  • Elysium na serio dobrze rozumie się z Wrath Design. Wypuścili kolejną wspólną produkcję. Demo z krukiem to jest to co lubimy – Bardzo!
  • W ogóle pojawiło się wiele (dziesiątki) prac na bardzo wysokim poziomie, którego pozazdrościć nam mogą inne platformy. zajrzyjcie na CSDB – link poniżej
  • I na koniec prywata albo dwie… Demo mojej grupy Boznai, a w zasadzie kolekcja muzyk na oscyloskopie… i jak ktoś wie jak to działa to niech mi wytłumaczy, bo nawet C64debugger niewiele podpowiada jak działa ten wizualizator przebiegów.
  • oraz część pierwsza historii grupy Bonzai a w nim moja ilustracja obecnego składu Bonzai’ów – polecam.

https://csdb.dk/event/?id=2991

A co na grudzień i dalej?

Dlaczego demoscena C64 jest najlepsza? Bo niezmiennie od lat 80-tych tworzy na taki sam, nierozszerzony sprzęt. Nie stosujemy rozszerzeń i ograniczamy się do podstawowego sprzętu C64 + stacja 1541. KROPKA. Czasami nawet z ograniczeniami idziemy jeszcze dalej… Ograniczamy się aby wydobyć największe pokłady kreatywności. Jak dla mnie to jest esencja demosceny! Zerknijmy więc czego się spodziewać w nadchodzących tygodniach?

  • Filterless Single Channel compo
    https://csdb.dk/event/?id=3002
    1 kanał, i bez filtrów…. już bardziej nie da się ograniczyć muzyki na SIDzie. a już mamy dwóch naszych na pokładzie. Jammer i Psycho już podjęli wyzwanie.
  • Only Sprites Compo
    https://csdb.dk/event/?id=3003
    Co byś nie robił możesz użyć tylko sprajtów. Słabo? Wacek/Arise już wziął udział i pokazał, że nie ma rzeczy niemożliwych.
  • 2020 Intro Creation Compo
    https://csdb.dk/event/?id=3008
    4 albo 16 kilobajtów, jak co roku koderzy pokażą co potrafią, a prac będą zapewne dziesiątki

Niech ktoś mnie spróbuje przekonać, że na innych retro platformach dzieje się tyle co u nas! 😀

Carrion



Categories: Demoscene, News

Tags: , , , , , , , ,

9 replies

  1. Faktem jest jak tu pisze Carrion, że SCENA C64 tworzy i tworzy i jeszcze raz tworzy wspaniałe produkcje bez dopałek. Sam do tej pory nie jestem w stanie pojąć postępu w wydawanych produkcjach – grafika, muzyka, dema, gry. Nigdy bym nie pomyślał, że można jeszcze więcej i lepiej coś wykonać. C64 jest dla mnie komputerem nieodkrytym. Wspaniali twórcy zaskakują mnie osobiście wszystkim. Lata niebytu zrobiły swoje, mam dużo do nadrobienia, ale najważniejsze jest to, że C64 żyje i ma się bardzo dobrze.
    Ps.
    Carrion ilustracja Bonzai super!

    • Dzięki Katon! Twoja i Sebaloza produkcja to też nie w kij dmuchał… Grafika to jest to co lubię a i Sebastian super że znowu taki kod wypuszcza. wow! więcej.
      Co do postępu to mam takie wrażenie że będzie tylko lepiej 🙂

  2. Wspaniałe prace! Graficznie kotek mistrz, ale bardzo podoba mi się jeszcze EndGame. Nuzycznie też świetnie, choć muszę jeszcze posłuchać każdej rzeczy z osobna. Pozazdrościć 🙂

    • @mono
      Dzięki za dobre słowo i cieszymy się że zaglądasz do nas. Niebawem puszczam newsa…. i mam nadzieję że do nas dołączysz 27.12… Może też będzie okazja pogadać bo ja podziwiam i Twoją twórczość na Atari 🙂
      peace !

      • Paaaaanie, ale ja tu nie widzę Gatekeepera https://csdb.dk/event/?id=2991 któren jest mistrz na mistrze.
        Dziękuję za miłe słowo, aczkolwiek muszę pospieszyć ze sprostowaniem iż moje prace to zwykłe rzemiosło i nie ma to nic wspólnego z Twórczością, więc nie ma czego podziwiać.
        Podziwiać należy prawidziwych Twórców, ponieważ oni mają iskrę bożą i Tworzą – rzecz niedostępną, niezrozumiałą przez co niedocenianą przez człowieka przekładającego czas na pieniądze.
        27go dołączę na pewno.

  3. Popieram powstanie art./filmu o ECM mode.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: