2 lata C64portal.pl! Podsumowanie

Grudzień. Koniec roku. Czas podsumowań. Zbliżają się 2 lata działalności strony C64portal.pl. Co się udało? Co nie działa? Zgrzyty? Co dalej ze stroną? Jak to wygląda od kuchni?

Dzisiaj postaram się to jakoś podsumować. Ale najpierw…

Oświadczenie

C64portal.pl to projekt wymyślony przeze mnie w 2018 roku. Stronę internetową w końcu uruchomiłem w styczniu 2020 roku. Zamiarem moim było propagowanie wiedzy o 8-bitowych komputerach firmy Commodore w XXI wieku. Przez dwa lata prowadzenia strony pomogło mi wiele osób. Istotną pomoc otrzymałem od Stowarzyszenia Miłośników Oldskulowych Komputerów (SMOK). Pod patronatem SMOK portal był wydawany przez ponad 1 rok. W tym czasie powstało wiele artykułów i filmów w tym kilka artykułów i filmów stworzonych przez SMOK (i/lub osoby związane ze SMOK). W połowie 2021 roku postanowiłem rozwijać stronę samodzielnie.
Mniej więcej we wrześniu 2021 zauważyłem, że w sieci pojawiła się strona c64portal.com, która jeśli rozumiem jej intencje jest dowodem na to że, SMOK współtworzył stronę C64portal.pl.

Decydując się na samodzielne prowadzenie strony NIGDY nie miałem zamiaru zmieniania historii i jak to sugeruje c64portal.com „zacierania śladów”.
Z mojej strony zdecydowałem się usunąć treści, których nie byłem autorem albo, co do których nie miałem pewności czy nadal powinienem i mogę je publikować, tym bardziej, że opublikowane zostały na kolejnej stronie – retroportal.pl. Powielanie tych treści u mnie nie miało wg mnie sensu.

Strona c64portal.com istnieje i działa. Według mnie taki stan rzeczy może być mylący dla odbiorców, ale niestety nie mam na to wpływu.

Pracownia C64portal.pl

Podsumowanie

Zerknijmy w takim razie co w te 2 lata działo się na C64portal.pl i co warto odnotować:

  • udało się opublikować około 90-100 artykułów. Każdy wymagał przemyślenia, uporania się z WordPressem, każdy miał swoją grafikę, którą trzeba było przygotować, itp – fajna zabawa i chciało by się aby tego było więcej.
  • jeśli dobrze liczę to z tego co jest na stronie, jakieś 13-15 artykułów napisane zostało przez przyjaciół i osoby współpracujące. Tutaj Wielkie Dzięki dla Pajdy, Reboka, Tenchiego, Zbytiego, Odyna, Katona, Qusa, NTT, MCN (sorry jeśli o kimś zapomniałem)
  • na kanale YT pojawiło się około 60 filmów. Niektóre były dłuższe niektóre krótsze. Każdy z nich wymagał przygotowanie stanowiska, oświetlenia, włączenia kamery w telefonie albo w dwóch/trzech jednocześnie, przegrania na komputer i zmontowania. Każdy taka obróbka to mniej więcej 10X tyle czasu ile trwa sam film. Zabawa jest jednak przednia i przy tym sporo fajnych doświadczeń
  • nie wiem czy ktoś to odnotował ale prawie zawsze w filmach na Youtube użyta była muzyka polskich muzyków z C64. to był taki mój ukłon i podziękowanie dla twórców. było raptem kilka filmów wyjątków, ale były ku temu powody 
  • większość materiałów wg mnie miała charakter edukacyjny, bo taki był od początku cel strony. Staram się nie robić materiałów reklamowych.
  • strona uzyskała chyba większy zasięg niż przypuszczałem, czego dowodem jest propozycja współpracy marketingowej (znany duży polski sprzedawca sprzętu IT) i użycie gry Robot Jet Action jako materiału promującego wspólną akcję C64portal.pl i tego sprzedawcy sprzętu. Po rozmowach z działem marketingu zdecydowałem jednak, że portal pozostaje fanowski, nie komercyjny, a ja nie dokładam sobie kolejnego etatu. Podziękowałem za współpracę, a to naprawdę była duża marka! Udało się jednak trafić do osób z marketingu i do świadomości ludzi spoza społeczności fanów Commodore.
  • wymyślając stronę od razu mówiłem o tym, że musi powstać polska gra i … powstała. na oczach czytelników i widzów stworzyłem grę. Gra nie jest doskonała bo uczyłem się (uczyliśmy się?) wielu rzeczy, ale – jest… i będziecie mogli w nią niebawem zagrać
  • oddam także coś jeszcze – o tym za chwilę…
  • pokazałem, że można zrobić coś od zera – i stronę i grę – ucząc się bawić a bawiąc się uczyć
  • bardzo ważne dla mnie jest, że udało mi się też zainteresować nowe osoby w naszej społeczności. Dotarłem do kilku osób albo one dotarły do mnie. Na stronie i na forum pojawiło się kilka osób, które pochwaliły się swoją twórczością. Dzięki Wam za to!
  • mam nadzieję, że udało mi się nieco wypromować komputery z serii C+4, C116 i C16 a dowodem niech będzie film z jedną z największych oglądalności na kanale – „Gry na C+4”. Super, że się Wam to podobało!
  • udało się odpalić projekt „Katalog polskich gier” na stronie. ale nie był by to możliwe bez nieocenionej pracy Reboka, który tak naprawdę zrobił wszystko! Zebrał informacje, dodał grafiki i aktualizuje wiedzę o polskich grach na C64. Dzięki Rebok! Ten projekt  musi być kontynuowany!
  • a jaką mamy oglądalność? ilu nas jest? na portalu w tej chwili dziennie pojawia się 30-40 unikalnych użytkowników. czy to dużo czy mało to zostawiam Waszej ocenie. Czy są to codziennie ci sami czy jest nas więcej niż 40 osób tego nie wiem. Gdy pojawia się ciekawszy temat, który zareklamuję na innych stronach to ilość odwiedzających potrafi skakać do 120 i więcej czytelników. Taką oglądalność udało mi się „zmierzyć” narzędziami statystycznymi w WordPress’ie i tym się dzielę. Kanał YouTube ma około 560 subskrypcji w tej chwili z czego myślę 10-15% to osoby z zagranicy. Jestem pewien, że w tych 500 subach są nie tylko komodorowcy, ale to dobrze bo taki też był zamiar aby przyciągnąć do nas i zainteresować miłośników innych retro komputerów.
  • przenosiny strony między serwerami i instancjami WordPress’a to nie jest taka trudna sprawa. Udało się to dwukrotnie bez większych zgrzytów.
  • w tej chwili na całość składają się 2 serwery (2 hostingi) bo serwis „gry.c64portal.pl” chodzi na oddzielnym WordPress’ie. Do domeny podpięte są mechanizmy „monitorujące ruch” (tak to nazwijmy ogólnie) i czasami to potrafi być ciekawa nauka w jaki sposób co niektórzy próbują się do serwisów dostawać. „Czytelnicy” z Chin, Indii, Rosji, Australii (OK, w tych akurat uwierzę) czy tacy, którzy używają Tor’a to tylko wybrane ciekawostki, którymi jednak nie zaprzątam sobie głowy.
  • materiały, które mam na dysku po 2 latach działalności portalu to ponad 350GB. Składają się na to filmy w formie źródłowej, grafiki, muzyka w mp3 zgrywana z SIDów, teksty itp.
  • łącznie na obu hostingach WordPress’owych portal zajmuje jakieś 600 megabajtów – to jest mało
  • dziennie oba serwisy (nie wliczając YouTube) serwują średnio około 40 megabajtów danych dziennie
  • ile to kosztuje? Tyle, że na razie daję radę to opłacać samodzielnie. O nic nie proszę i niczego nie oczekuję.
  • strona nie jest idealna. Jest taka jaką potrafię z Waszą pomocą zrobić. Czasami coś wyłączę. Czasami coś przeniosę. Dzieje się! Robienie tego to fajna zabawa i mam nadzieję, że także częściowo przydatna.
  • i na koniec… Błędy, literówki, nieczytelności na telefonach, RODO, prawa autorskie, itp, itd.. Są i Będą! Zgłaszajcie! Komentujcie! Wszystko czytam (przykład na końcu artykułu 😉 ). Czasami działam od razu (RODO, prawa autorskie, itp). Czasami sprawdzam i testuję dłużej (np. na telefonach).
Komputery w nocy śpią.

Co dalej ze stroną? 

Ostatnio na stronie pojawia się mniej materiałów. Nie dla tego, że nie ma o czym pisać. Skupiam się na skończeniu gry ale i motywacja, nie ukrywam, jakoś spadła. Chodziło mi po głowie wiele pomysłów jak np. rozszerzenie tematyki na okolice innych komputerów. Nie wiem jeszcze czy jest sens zaczynać oddzielny projekt/stronę czy zrobić to w ramach C64portal.pl. Wypowiedzcie się aby mnie jakoś nakierować. Inne komputery też są cool i fajne rzeczy chodzą mi po głowie i czekają na opisanie. Choć pomysłów mam wiele to z decyzjami w jakim kierunku iść stoję na razie w miejscu. Wiem tylko, że strona powinna działać. Conajmniej jako źródło zgromadzonej już wiedzy.

Dostałem kilka pytań czy zamierzam prowadzić stronę/kanał po angielsku. Rozważam tworzenie wybranych materiałów w języku angielskim, zwłaszcza na kanale ale strona powinna pozostać stroną „po polsku”. Czy i jak to się potoczy zobaczymy w przyszłym roku.

Co dalej z grą?

Gra miała być taką troche reklamą portalu i to chyba się udało. Nazwa strony pojawiła się w wielu miejscach w sieci, w magazynie K&A, a lada dzień pojawi się w Zzap64! Cieszy mnie fakt, że opinie o grze już teraz są bardzo pozytywne.

Nie chcę robić z C64portal.pl wydawnictwa. Dla tego gra będzie wydana nie przez C64portal.pl a przez Carrion’a – osobę prywatną, jako projekt czysto fanowski. Powiedzmy, że gra promowała portal a C64portal.pl „objął tę grę patronatem medialnym”.

TERAZ UWAGA!
Gra „Robot Jet Action” zostanie wydana tutaj na stronie dnia 21.01.2022. 
Gra będzie darmowa do pobrania!

Pełna wersja gry będzie darmowa. Dla chcących wesprzeć moją działalność i stronę C64portal.pl uruchomiona będzie możliwość wsparcia finansowego. O nic nie proszę. Nic nie narzucam. 

Mniej więcej tydzień później opublikuję kod źródłowy do gry.

Niech kod gry służy w celach edukacyjnych i w celach promowania języka Kick C. Dzielenie się wiedzą to jest główny cel istnienia strony C64portal.pl.

Wydanie fizyczne nadal jest rozważane, a nowe pomysły jak to zrobić pojawiają się dosłownie każdego tygodnia. Jeden z takich pomysłów teraz omawiam. Inny chwilowo odłożony jest na później. Jeśli będę mógł to na dniach/tygodniach napiszę więcej. Wydanie fizyczne nie jest jednak dla mnie priorytetem.

2 lata minęły

I teraz to widzę… Napisałem ten tekst bo miałem potrzebę podzielić się w Wami takim podsumowaniem. Pisząc to miałem chwilę aby układając to w zdania nieco bardziej sprawy przemyśleć. I powiem wam, że mam poczucie dobrej roboty. 

Nawet komentarze takie jak np. ten poniżej nie przeszkadzają i dodają kolorytu w tym hobby. Piszcie więcej komentarzy! Wiecie jak to mówią: „Dobrze czy źle – ważne aby pisali” 🙂

To jest autentyczny komentarz na YT. Nie pojawił się pod filmem bo mechanizmy YT wyłapały to jako potencjalny spam, hejt – whatever. Dostałem tylko info na email. Proszę o więcej komentarzy 🙂

Pozdrawiam i Dziękuję Wszystkim, którzy odwiedzają C64portal.pl!

Do dyskusji nad tym tekstem zainteresowanych zapraszam wyjątkowo nie pod tekstem a na forum c64scene.pl do dedykowanego wątku.

Carrion



Kategorie:Artykuły

Tagi: , , , , , , ,