Invite Intro. Kod Źródłowy Opublikowany

W lutym 2022 roku z pomocą Psych858o oraz Katona wyprodukowałem małe Intro zaproszenie. Dzesisaj publikuję kod źródłowy tej mini produkcji na C64.

Dla przypomnienia: W 2022 roku odbywały się dwie ważne dla społeczności C64 imprezy. Party Moonshine Dragons oraz Teddy Beer. Przy współpracy z Katonem z Lepsi De oraz z Psych858o z Multistyle Labs napisałem proste intro zaproszenie (ang. Invite Intro, albo Invitro) reklamujące obie wspomniane imprezy. Pisałem o tym tutaj. Natchniony krótką dyskusją na Facebook’u postanowiłem dzisiaj opublikować kod źródłowy tej mini produkcji w celach edukacyjnych. Kod programu napisany w KickC (commodorowska odmiana C) nie jest wybitny, jest raczej prosty, ale stwierdziłem, że może komuś się przyda jako ściągawka, aldo źródło pomysłów czy pomocy w pisaniu w KickC na C64.

Co jest w repozytorium?

Kod od dzisiaj znajduje się na portalowym GitHub’ie. https://github.com/c64portal/Invite_Intro

… a samo zaproszenie jest oczywiście na CSDB:
https://csdb.dk/release/?id=214452

Cały kod w zasadzie znajduje się w jednym pliku main.c i starałem się go nieco dzisiaj jeszcze skomentować przed wrzuceniem na GitHub. Wiele funkcji powinno być dość zrozumiałe, jak np czyszczenie ekranu. Wg mnie najbardziej pomocna może być funkcja obsługi osi czasu czyli timingi mówiące w którym momencie zmieniać ekrany np. z bitmapy na scroll’owany ekran ze smokiem i misiem, itp. Może przyda się też wam procedura scroll’a (w zasadzie zapożyczona z przykładów KickC) albo pojawianie obrazka, linia po lini.

Wraz z kodem w repozytorium znajdziecie wszystkie potrzebne zasoby jak grafika sprajty i muzyka. Wszystko gotowe do skompilowania i uruchomienia. Załączyłem też pliki źródłowe dla sprajtów i przewijanego ekranu odpowiednio dla programów SpritePad Pro i CharPad Pro.

Jak skompilować?

Program kompiluje się tylko kompilatorem KickC w wersji 0.85. Raczej nie zadziała w nowszych wersjach i może mieć problemy w starszych wersjach kompilatora. Aby ułatwić kompilowanie tej invitki zrobiłem prosty skrypt shellowy (w bash’u). W skrypcie trzeba zmienić ścieżkę do kompilatora KickC v085 na naszym dysku. Wywołanie skryptu:

$ ./make.sh main -e

powinno bez problemu na mac OS albo na Linuxie skompilować pliki i wyprodukować plik wykonywalny .prg – do odpalenia na C64 albo na emulatorze. Dla mnie podczas używania KickC ciekawym ćwiczeniem było analizowanie kodu assemblerowego (kompilator wypluwa plik .asm) i podglądanie jak kompilator skompilował pewne fragmenty kodu C. Polecam… miejscami jest to bardzo pouczające ćwiczenie.

W razie pytań czy chęci podyskutowania zapraszam na forum c64scene.pl

Carrion



Kategorie:Demoscene, Programming

Tagi: , , , , , , , , , , , ,